Casa de Avocatura Magori

Avocat in Proprietate Intelectuala

Consiliere si reprezentare privind Dreptul Proprietatii Intelectuale:


Esti producator sau ofertant de servicii? *
AFLA CUM SA ITI PROTEJEZI AFACEREA. SAFE BUSINESS TIPS.


Intrebarea pe care ne-o punem cu totii este: cum facem bani? Daca tu ai gasit o solutie si ai resursele necesare pentru a pune in aplicare ideea, prima data iti infiintezi o firma (de regula o societate cu raspundere limitata-SRL sau o societate pe actiuni-SA).

Un sfat util: Pentru ca firma ta sa se poata dezvolta si pentru a evita un faliment nedorit, este esential sa incepi cu un plan de afaceri bine pus la punct (Da, chiar si pentru un mic SRL!!)

Ai planul de afaceri, ai firma inregistrata dar nu este de ajuns!
Afacerea ta, odata gandita si eventual pornita, trebuie protejata.

Simpla inregistrare la Registrul Comertului a denumirii societatii nu iti protejeaza produsele si/sau serviciile. Iti vom arata asta cel mai bine printr-un exemplu:

Sa presupunem ca maine firma ta incepe sa produca si sa vanda gem eco. Comanzi o cantitate substantiala de borcanase cu o forma originala special pentru gemurile tale. Apelezi la o firma de design care face etichete cu logo personalizat. Platesti si acolo o suma de bani pentru creatie. Te gandesti ca toate astea nu au sens daca nu ai un nume atractiv sub care sa-ti comercializezi produsele. Strangi echipa si va ganditi impreuna la un nume care in timp sperati sa devina un brand renumit. Decideti ca acesta sa fie (de dragul exemplului) “GEMILICIOUS” Decizi sa-ti extinzi afacerea producand si biscuiti cu gem dar si alte dulciuri cu aceeasi denumire. Vanzarile cresc, lumea deja cunoaste produsele tale si le cumpara din ce in ce mai des. Copiii sunt innebuniti dupa dulciurile “Gemilicious”. Iti merge execelent si semnezi un contract de export pe un an cu o firma din Grecia.

Nu trece mult timp pana cand incep problemele (Atentie! Ele pot aparea oricand).

Juristul tau primeste 4 notificari/citatii. Intr-una, firma “A” va someaza sa va retrageti de pe piata produsele “Gemilicious” deoarece ea este titulara acestei marci si tu nu ai autorizatie din partea ei pentru a o folosi. In caz contrar - mai spun ei- vor apela la autoritati pentru retragerea produselor de pe piata si in caz contrar, iti vor cere despagubiri pentru prejudiciile cauzate. Iti propun totusi un acord de autorizare in schimbul sumei de 200.000 Euro.

Firma “B” va trimite in judecata pentru ca i-ati copiat forma borcanaselor (care reprezinta modele industriale protejate) si considera ca trebuie sa le platiti 85.000 Euro ca prejudiciu deoarece vanzarile dvs. au dus la inducerea in eroare a consumatorilor, facandu-i sa creada ca acestia cumpara dulciurile societatii concurente “B”.

Firma “C”, care are sediul in Grecia te anunta ca a apelat deja la autoritatile vamale pentru a interzice importul in acea tara al produselor “Gemilicious” , pe motiv ca ei sunt titularii marcii inregistrate acolo. Ca urmare, produsele tale (in valoare de 8.000 euro) au fost confiscate. Pentru ca pana acum ai exportat in Grecia produse in valoare de 60.000 euro sub denumirea folosita fara drept, acum ti se cer despagubiri egale cu pierderea realizata de societatea “C” plus profitul realizat de tine.

In cele din urma, firma concurenta “D” care produce si ea dulciuri reclama un drept de proprietate al marcii comunitare reprezentand un ursulet (care ii atragea si mai mult pe copii) si iti cere sa scoti etichetele respective de pe produse.

Dupa ce consulti un avocat (pentru a te reprezenta in instanta), afli uimit ca firma “A” si-a inregistrat marca la 5 luni dupa ce ai dat drumul la afacere, lucru care te face sa te intrebi “Oare nu s-au folosit de munca mea pentru a castiga un avantaj?”. Desi te-ai bucurat in primul an ca ai gasit o idee minunata de a face bani, iata cate probleme a generat afacerea ta pentru ca nu ai stiut sa ai grija de ea de la inceput. Acesta nu este un exemplu ireal. In afara sumelor (date cu titlu de exemplu), situatia prezentata mai sus este la ordinea zilei in cele mai multe tari europene. Ai investit o groaza de bani, timp, energie, speranta, ai castigat o clientela importanta pentru care ai muncit mult si acum risti sa le pierzi pe toate. Trebuie sa-ti schimbi brandul, sa retragi de pe piata toate produsele, sa platesti despagubirile si daca iti mai ramane ceva la sfarsit, sa te “reinventezi”. Adica sa o iei de la inceput. Alte investitii, alta clientela, alta munca.


CE TREBUIA SA FACI?

Imediat ce te-ai gandit la denumire (brand, marca), la forma produselor si la etichete (logo/sigla/slogan) trebuia sa consulti o persoana de specialitate (ex: avocat specializat in dreptul proprietatii industriale sau consultant autorizat OSIM) pentru a cere sfatul privind inregistrarea marcilor tale/modelelor industriale la OSIM (Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci). Cand esti la inceput te gandesti doar ca astea sunt proceduri care costa si ca mai ai timp sa le faci. Dar este bine sa te gandesti tot acum ca mai tarziu te va costa mult, mult, mult mai mult decat ti-ai putut inchipui. Esti dispus sa risti o intreaga afacere pentru atat? Cu cat te vei inalta mai mult cu atat vei fi mai expus posibilitatii sa apara din umbra cineva care sa-si revendice drepturile asupra marcilor si modelelor industriale folosite de tine.

Protejeaza-ti afacerea, cerand sfatul nostru cat mai curand.


*Articol scris de Magori Laura-Valentina si protejat de legislatia drepturilor de autor (02 mai 2012)

Web design creat de Amedia
© Amedia 2015